tiistai 18. syyskuuta 2007

"Oman kokemukseni perusteella 90-luvun olennaisinta runoutta kirjoittivat ja lauloivat Jeff Buckley My Sweetheart the Drunk -levyllään ja Aki Yrjänä parilla-kolmella CMX:n levyllä."

Niin mitähän tällä nyt yleensä saatoin tarkoittaa? Lause olisi ihan ymmärrettävä ilman ajanjakson rajausta ja ylisanoja. Mutta niiden kanssa se on käsittämätön. Tietysti väitin, että oman kokemukseni perusteella, jolloin väite on täysin subjektiivinen ja siinä mielessä vastaansanomattoman yhdentekevä, paitsi jos on kiinnostunut minusta tai kokemuksistani, mikä olisi kovin hassua.

Tietysti tiedän, missä tilanteessa kirjoitin tuon lauseen. Olin juuri kuunnellut CMX:n Aurinko-levyn ja paraikaa kuuntelin Jeff Buckleytä. Muistelin sitä, kuinka olen aiemmin kuunnellut niitä, ja kuinka tietyt kappaleet ovat avanneet tai avautuneet tavoilla, joiden vaikutus ei häviä koskaan minusta.

Ja tähän, ettei oikeastaan mikään muu 90-luvulla tehty runous tai laulumusiikki ole aiheuttanut minussa samaa, vaikka Nick Caven Mercy Seat voisi yltää lähelle, ja jokin muukin, esimerkiksi Gösta Ågrenin eräät runoteokset. Ja tähän? Juuri tällä tavalla blogikirjoituksessa muisti pätkii.

Tietysti pyrkimyksenä oli kai myös aiheuttaa itselleni tiettyä häpeää, sillä nykyään on kovin vaikeaa suhtautua Yrjänään ja orkesteriinsa täysin vilpittömästi, vaikka minä tuskin kirjoittaisin runoja (tai no, sellaisia runoja kuin kirjoitan) ilman Kanniaisen ajan CMX:ää.

Törmäsin muuten tänään Isaac Bashevis Singerin lauseeseen, jossa kutakuinkin tuomittiin itsestään kiinnostunut kirjoittaja maailman surkeimmaksi olennoksi. Se on ihan hyvä muistutus. Olen kirjoittanut tässä blogissa paljon itsestäni. Se varmaan jatkuu, matka ylös tästä kuilusta on vaikea, mutta matka on ehkä silti alkanut. Tai jotain.

Buckleystä voisin todeta, että levynsä My Sweetheart the Drunk viimeiset neljä laulua (ja ehkä joku muukin laulu) edustavat minulle parhaimmillaan ja hetkittäin sekä kirjoituksena että musiikkina sellaista olennaista tunneilmaisua, johon ei useinkaan huomaa kenenkään pääsevän. En jaksa nyt eritellä tätä tarkemmin.

90-luvun olennaisista täytyy mainita kyllä myös Cohenin Future-albumi, jota olen alkanut vasta tämän vuoden aikana tajuta paremmin.

Mutta mikä ihmeen "90-luku", miksi hahmotin koko asiaa alunalkaenkaan sellaisen kuvitelman kautta?

Ei kommentteja: