torstai 24. marraskuuta 2011


kaikki mikä tapahtuu isenheimin alttaritaulun toisessa osassa
on ihmiskontrollin ulkopuolella
ihminen voi vain antaa periksi (alapaneelin ristiltä laskettu kristuksen ruumis)
olla alttiina (vasemmalla maria joka kohtaa gabrielin)
ja pitää huolta (keskellä oikealle maria joka pitelee kristuslasta tai alapaneelissa he jotka pitävät huolta kristuksen ruumiista)
kaikki muu on yli-inhimillisten olentojen ja voimien vallassa
kristuksen ylösnoustessa ihminen romahtaa haarniskoineen (oikealla)

7 kommenttia:

Juhani Tikkanen kirjoitti...

Kiinnostukseni herätessä löysin muutaman erilaisen "Isenheimin".

Mutta missä versiossa oli oikealla haarniskoja ei pikaisella haulla löytynyt. Printtasin sellaisen (1400-1500 luvun?) selkeän Isenheimin missä vasemmalla joku pitelee punaista viittaa vähän kuin veisi sen narikkaan, alaosassa Jeesusta näytettäisiin otettavan pois (?) punaisesta arkusta, isossa keskisessä pääkuvassa mielenkiintoisesti pieni karitsakin ja sitten oikealla joku viisas ukkeli on vaan viisaan näköinen...

Huolella tehty taustoineen ym tasapainoinen trip-, eikun kvarttyykki, siis nelikko. Hmn tarkemmin katsoen kuitenkin triptyykki joka suljettavine sivukuvineen on alustalla ja jalustassa on tuo alakertakuva jossa siis yläosan kuvat jatkuvat.

Jännä juttu.

Uskon että ihminen romahtaa ilman haarniskaakin.

Uskon myös että ei se mitään, noustaan ylös.

jonimatti joutsijärvi kirjoitti...

niin, siinä on kolme sisäkkäistä triptyykkiä + alaosa, joita on vain kaksi (eka alaosa kuuluu ekaan ja tokaan triptyykkiin, toinen alaosa vikaan triptyykkiin.

tuolla on kaikki kuvat, joskin toinen avautuva triptyykki löytyy vasta sivun lopusta, kun kaksi muuta on siinä sivulla isompina kuvina:

http://en.wikipedia.org/wiki/Isenheim_Altarpiece

jonimatti joutsijärvi kirjoitti...

haarniskat:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Grunewald_-_christ.jpg

se "viisas ukkeli" on johannes kastaja.

jonimatti joutsijärvi kirjoitti...

tai riippuu ketä niistä tarkoitit "viisaalla"

Juhani Tikkanen kirjoitti...

Aukeni! Mielenkiintoinen teos.

Siis Johannes; siinä ekassa hän saa omalla yksinäisellä selkeydellään arvoisensa painoarvon.

Mietin että minkä systeemin päällä hän keikkuu siinä. Samoin se "narikkamies" vasemmassa osakuvassa.

Maalattu 1506 - ja värit senkun hehkuvat. Ei tainnut olla viiden vuoden takuulla maalattua nykylateksia ?-)

Kananmunaa, metallivärejä, mitä kaikkea ne värit silloin olivat.

Värien kestävyys sinällään on meille nyt hyväksi. Mietin käydessäni kesällä katsomassa Särestöniemen museossa hänen taulujaan (ja omituista uima-allasta!) mietin että tiettävästi Reidar käytti muovipohjaisiakin maaleja. Vai käyttikö. Onko se urbaanihuhu joka asuu Kittilän Kaukosen kylässä Ounasjoen virtauksen rannalla?

Muovimolekyylithän eivät ole kestäviä. Maailmantalouden velkarahakaan ei ole muovia; velka kestää isiltä pojille. (Entäs tytöt?)

jonimatti joutsijärvi kirjoitti...

niin ilmeisesti "oikealla joku viisas ukkeli" tarkoittaakin tota oikean sivupaneelin pyhää antoniusta; vasemmalla sivupaneelissa on pyhä sebastian.

on täysin todennäköistä että noita maalauksia on restauroitu, värit on kenties alkuperäiset, mutta luulisin että uusitut.

jonimatti joutsijärvi kirjoitti...

johannes kastaja on se joka karitsan vieressä osoittaa sormella