lauantai 24. tammikuuta 2009

tajuuksä itse sen?!? no en


kelle mä kirjotan mut toi sielun veljet
niin niiden tää vasta julkastu livelevy jolla on vähän pölhö nimi
se ei se missä ne soittaa nurmiota jossain festareilla
koska siinä on karseet soundit eikä se oikeen lähe
vaan se aiempi missä ne soittaa jyväskylässä
niin hitto, kuuntelen sitä ja ymmärrän miksi
tää bändi jota en koskaan nähnyt vaikuttaa
tässä munkin runoudessa suoraan
sillä runoudestahan on kyse
se vaikutus on suurempi kuin jonkin
haavikon tai anhavan tai muiden etäisten poikien ja suorempi
kuin jonkin raamatun joka on liian suuri havaittavaksi
muistan kun joskus yhekskytluvun lopussa
istuin yläkerrassa 
vanhempieni huoneen lattialla
ja kuuntelin kasettia jonka olin ostanut ilpolta
pakkasesta hartolan torilta kirpputoripöydästä
muovikorista jossa oli paljon yli kymmenvuotiaita kasetteja
"myytävänä!"
olin kuunnellut sitä jo muutamia kertoja ehkä viikon
mutta aloin vasta erottaa biisejä toisistaan
ja sitten oli tää
kiivas hakkaaminen ja jotain mutisevaa huutoa
karjalan kunnailla kukkii puu ja tolleen noin
se oli tajutonta joku mieletön innostus ravisteli ja nauratti
että hitto nää on hulluja ja tää on neroutta
tätä mä haluan, mä haluan tätä
sitten hakkasin itsekseni rumpuja varastossa
kelle mä soitin mut seinissä ei ollut äänieristettä
ja parinsadanmetrin päässä joenrannassa tai 
pellonreunassa tai talojen pihoissa tai tiellä
kaikki joutui sitä kuuntelemaan
mua ei hävettänyt en mä ollut katselemassa mitä ne kuunteli
enkä tiennyt soittavani helvetin huonosti
ja oppivani nopeasti enkä tiennyt
miten pian rummut hajoaa
ja miten ne annetaan pois 
lahjaksi ja miten niiden ääreen ollaan taas palaamassa muutamien vuosien jälkeen
mutta kuinka syvällisesti ja tiheästi
sitä ei kukaan vielä tiedä
tämä musiikki ruokkii
jos sen vain osaa sulattaa
ja jos ei osaa saattaa silti sulattaa
ja tulla ravituksi

Ei kommentteja: