Esitys 8: Odradek-muunnelmia
Kävin katsomassa Kiasman teatterissa Toisissa tiloissa -ryhmän Odradek-muunnelmia, jonka nimi tulee Kafkan novellista. Totaalisuutta tai kokonaisuutta jäin esityksestä kaipaamaan.
En innostunut siitä, kuinka demonstratiivisten esitysten tai julkisten harjoitteiden alussa opasmaiseen tapaan verbaalisesti kerrottiin, että tulevat tapahtumat ovat "turvallisia", "outoja" tai "vaarattomia". Katsojan osa oli tehty vähän liian helpoksi. Ehkä ihmisille, jotka eivät käyttäytymisen vierautta kestä se on hyvä juttu. Itse kaipaisin enemmän jotain sellaista tilanteen ja olemisen muutosta, joka on kokonaisesti tuntematon, eikä hallittu... tai hallittu täysin tavanomaiselle vieraalla tavalla.
Odradekin "outous" näytti olevan ryhmän muodostama tapa käyttäytyä, siis jotain omaa meininkiä, yhteistä, joka jaettiin myös yleisön aistittavaksi (mutta ei kokeiltavaksi aivan). Ehkä tässä tavassa olla oli läsnä "alkuliman" ongelma, josta Grotowski kirjoittaa - siis oli purettu käyttäytymisen kaavoja, mutta näennäisen taantuneen lattialla kouristelun perustalle ei kasvatettu mitään toista intensiteettiä, vaan se sinänsä kollektiivisena toimintana katsottiin riittäväksi. "Alkulima" tuottaa satunnaisesti orgaanista intensiteettiä, mutta ei lainkaan välttämättä.
Samaten Odradekin idea huomaamattomuudesta tai piiloutuvuudesta ei juurikaan tullut esiin konkreettisesti, vaan lähinnä juonnonkaltaisissa demonstraatioiden esittelypuheissa. Siten Odradek oli kuvitelma, illuusio tai käsitetaideteos ennemmin kuin konkreettis-ruumiillis-sosiaalinen poikkeustila, johon esityksessä kyllä annettiin ainekset. Minulle tuli sellainen olo, että ryhmä varmasti olisi päässyt pidemmällekin ja syvemmälle vieraan toiminnan ja huomaamattomuuden tutkimuksessa, kokemisessa ja tuottamisessa. Etenkin huomaamattomuus, vaivihkaisuus ja sen käytännön ilmaisu olisivat ansainneet perusteellisempaa huomiota.
Nyt esitys oli tehty hyvin katsojaystävälliseksi, eikä sen kokonaisrakennetta tai -intensiteettiä ollut viritetty kovinkaan tarkasti. Hetkellisinä tilanteina muunnelmat olivat toinen toistaan hauskempia, jotkut vavahduttaviakin, mutta kokonaisuutena ne toivat mieleen lähinnä tavanomaisen performanssiklubin tai performanssikurssin esityspäivän. Tiiviiltä ja päämäärätietoiselta esitystaiteen ryhmältä odottaisi enemmän. Ehkä tällä kertaa oli keskitytty liikaa "ajatteluun", johon esityksen tiedote kertoo meiningin pohjautuvan. En ole nähnyt muita ryhmän esityksiä, joten en voi verrata tätä kokemustani ryhmän yleiseen tasoon, vaan ainoastaan siihen mielikuvaan ja maineeseen, joka ryhmästä on kiirinyt korviini.
Pidin kyllä esitystilanteesta, jossa katsomon infrastruktuuri purettiin, ja odradek-nukkehahmoista tehtiin esityksen tarkkailijoita, mutta jotenkin analyyttinen prosessi omassa päässäni ei kytkeytynyt pois päältä, tai jokin toinen ei päässyt esiin. Osittain tämä on tietysti henkilökohtainen "ongelma", minun mielenihän oli osa tuota esitystä, etenkin itselleni. Merkittävää on myös, että esityksen saksofoni-trio oli mainio, eikä lainkaan ärsyttävä, kuten voisin saksofoni-triosta ensialkuun luulla.
Tarkempaan esityksen ruotimiseen en nyt ryhdy. Näitä asioita tulen pohtimaan enemmänkin, joten Toisissa tiloissa on aiheuttanut ainakin esitystaidetta koskevien perustavien kysymysten esiinnousemisen. Saa nähdä, kirjoitanko aiheesta tähän blogiin tulevaisuudessa.
ps. Kafkan Odradekista kirjoitetaan Maailmankirjoissa, tuossa mainiossa kirjallisuuskeskustelun portaalissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti