torstai 18. heinäkuuta 2013
lääkkeitä / vastalääkkeitä
anomalia-addiktio
kitkeminen
linnut kokoontuvat puihin
hopeapajun latvaoksan ympäriltä kyntensä irtipäästävä, lentoon pudottautuva kottarainen vaikenee; koska kottaraisia on hopeapajussa kymmeniä ellei satoja, ja koska ne kaiken aikaa visertävät, viheltävät, juttelevat ja kihertävät, on koko laakso merensalmen molemmin puolin täynnä niiden ääntä, ja koska yht'aikaa suuri joukko päästää irti ja pudottautuu ääneti lentoon, on hiljaisuuden aukko tuntuva kaiken viserryksen keskellä: se tuntuu nimenomaan viserryksen keskellä
veistäminen alkaa reunasta
esimerkiksi männynoksan kuorelta, jolle kymmensiipinen varisjoukko on iskenyt kyntensä toistuvasti useiden kesien ajan
viehätysvoima
viehätys-voima
rennoksi valahtaminen
vanteiden retkotus metallijätelavalla
metsään on kaivettu kaivos, kaivokselle on kaivettu ja rakennettu jätealtaat
sitkeäluuloiset tutkivat journalistit
kaksi tai kolme kokoontuu
ihmisorganismin yksilöttömyys
syntyvä kieli
keskiviikko 17. heinäkuuta 2013
muutamia muistikuvia
mantelin kuorittuaan sen kaksi saumattomasti yhdessä olevaa puolta saa erilleen
niiden vastakkain olleet pinnat ovat loputtoman sileitä
housujen haarasaumaa parsiessa lävistää sisäpuolta uudestaan ja uudestaan
ja sitten kääntää ulkopuolen esiin nähdäkseen työn jäljen
philip k dick, depressiivinen mystikko
raskaus kasvojen pinnassa
ajateltaessa jotakuta josta ei olekaan kuulunut
lattialle avoimiksi jätettyjä kirjoja; muistikuva
kahden sekunnin takaa
livvinkielisiä muistoja kahdeksankymmenen vuoden takaa
paikasta missä kylän läpäisevä valtionraja ei merkinnyt paljoakaan asukkaille, eikä puhuttu neuvostoliitosta vaan ve`nasta (transkriptio ontuu)
mutta philip, zebra on vain sen mitä on modulointia
"se ei voi kohdata itseään ilman meitä"
kansallisvaltiot ovat ylimielisiä valheita; se ei ole mikään muistikuva
mutta sanoin sen silti
raja on epätyydyttävä muoto
perjantai 12. heinäkuuta 2013
etsitään valkeaa tyhjää tilaa
Etsin valkoista tai valkoiseksi lavastettavissa/maalattavissa olevaa, tyhjää tai tyhjennettävissä olevaa korkeaa (huonekorkeus väh 3 metriä) tilaa esitystä/valokuvateosta varten. Joten, jos tiedät moisesta, kerrohan.
torstai 11. heinäkuuta 2013
pikaviestit henkilön kanssa
"From the perspective of the ecstatic non-duality of Kashmir Shaivism, nothing can be excluded from the Supreme Consciousness, not even Not Yoga with Pink Floyd laser light shows and Ganesha images."
Lähetetty perjantaina klo 13.35
minä: joo, sit next level of non-duality super-including light-and-shit- equal-awareness ottaa huomioon myös menneet, nykyiset ja tulevat kidutuskokemuks et, keskitysleirit ja apartheidit
se on mitä Kristus teki ristillä
Lähetetty perjantaina klo 13.36
minä: mitä ois Here Comes the Sun + Black Hole Sun?
Thierry Cohenin kaupunkien tähtitaivaat
Ranskalainen valokuvaaja Thierry Cohen on tehnyt sarjan kuvia, joissa suurkaupunkien maisemaan on liitetty aution, vastaavalla leveyspiirillä olevan alueen tähtitaivas. Kuva kaupungista ja kuva yötaivaasta on otettu samassa kulmassa suhteessa taivaaseen, joten tähtitaivas vastaa kaupungin ylistä tähtiloistoa, jonka todellisuudessa sähkövalosaaste peittää lähes tyystin. Valosaaste on Suomessakin miltei kaikkiallinen ongelma. En välty ajatukselta, että monet mielenterveyden ongelmat liittyvät osaltaan tähtitaivaan poissaoloon. No, ainakin valosaasteella, liiallisella tai vääränlaisella valaistuksella on todettu olevan haitallisia vaikutuksia psyykeen ja seksuaalisuuteen. Linkkaamassani wikipedia-artikkelissa on myös kiintoisia ekologisia valosaasteen seurauksia.
Valaistus yöllisessä kaupungissa palvelee tietenkin monia asioita, kuten turvallisuutta, valvontaa, koristusta, viihdettä, vallan symbolia, mainontaa, taidettakin.
[jne. joku tämmönen miniesseenalku, jota en rupea jatkamaan, mutta jaanpa tämmöisenä]
Valaistus yöllisessä kaupungissa palvelee tietenkin monia asioita, kuten turvallisuutta, valvontaa, koristusta, viihdettä, vallan symbolia, mainontaa, taidettakin.
[jne. joku tämmönen miniesseenalku, jota en rupea jatkamaan, mutta jaanpa tämmöisenä]
tiistai 9. heinäkuuta 2013
Jenni Eskolan "Pimeänkäsittelyharjoituksia" 12.7. asti galerie anhavassa Sanomatalossa
Jenni Eskolan yhden huoneen kokoinen "Pimeänkäsittelyharjoituksia / Exercises in Handling Darkness" on näyttely, jota katsoessa koskettaa miten teoksissa näkyy työskentely, työn jälki, jälkeen käytetty aika. Näyttely on esillä Helsingissä galleria anhavan "projekti"-tilassa Sanomatalossa vielä tämän viikon perjantaihin asti. Suosittelen viettämään näyttelyssä aikaa.
Mustan ja valkean suhdetta tutkivassa huoneessa vastakohtien samuus ja sen kaltaiset ideat tulevat kohdattaviksi juuri teoksissa näkyvän työn kautta. Huoneessa on jonkinlaisissa seinävitriineissä tai laatikkomaisissa kehyksissä 10 suurikokoista raapekartonkia, joiden alla vastaavissa kehyksissä 10 keltaista pitkää hiekkapaperisiivua. Raapekartonki on mustaa kartonkia, jonka sisus on valkeaa. Hiekkapaperilla kukin kartonkia on hiottu eritavoin ja eriasteisesti vaaleammaksi, hienovaraisesti naarmutettu tai kulutettu valkoiseksi ja lähes puhki. Musta kartonkipöly on jäänyt hiekkapapereihin. Jäljet ovat sellaisia kuin luonnollisissa prosesseissa - virtauksissa, pilvien muodostumisessa, homeen kasvussa tai jossakin sellaisessa. Yhdestoista teos on ilmeisimminkin työpöydän suojana ollut valkea suuri paperiarkki. Näyttely on esteettisestikin vaikuttava - mutta olennaista kokemuksessani on viettää huoneessa aikaa, ikään kuin seuraten työskentelyä jälkikäteisesti. Huomasin, että ihmisten on vaikea katsoa teoskokonaisuutta. He näkevät vain estetiikan, tai ehkä jopa ideat, mutta tuskin kokonaisuuden rakennetta saati työn intensiteettiä. Jos pystyisin, ostaisin koko duunin ja laittaisin esille julkiseen tilaan, esimerkiksi johonkin sairaalan odotushuoneeseen, missä ihmisillä on sattumalta aikaa marinoitua teosten vaikutuspiirissä.
Galleriatilassa teosten voima jää helposti piiloon, esillepanonsa sosiaalisen itsestäänselvyyden varjoon, eikä intensiteettiä helposti löydä kärsimätön, paatunut tai huolimaton katsoja. Vaatii havainnolle uhrattua aikaa, erityistä kiinnostusta kuten ystävyyttä, vilpitöntä uteliaisuutta kohdata töille uhrattu aika. Missä taide eläisi, missä uteliaisuus kukoistaisi? Galleriatila on kaikesta päätellen kuoleva taidemuoto.
Pimeänkäsittelyharjoituksia on affektiivista käsitetaidetta, jonka affektiivinen voima eli tunteellinen intensiteetti syntyy ruummillisesta tehdystä työstä. Työ on hiljaa huoneessa, johon se on pantu esille. Jos siellä viettää aikaa seuraten työn jälkiä, kaiken aikaa paljastuu uutta. Jäljissä käsite/idea tulee aineelliseksi ja teosten parissa käytetty työskentelyn aika tuottaa jännitteen, tunteellisen tai affektiivisen potentiaalin, jonka varassa mieli voi tuottaa assosiaatioita - - kuten nämä analyyttiset lauseeni tässä, mutta myös henkilökohtaisempia: Mitä on käsitellä pimeää? Mitä on puhtaus? Mitä on sekoittuneisuus? Mitä ovat vastakohdat? Mitä niiden välillä on? Mitä on sovitus? Mitä ihminen voi itselleen? Muuta kuin kohdata? Kuin toisen? Vieraan?
Kuvataiteilijoilta olen oppinut, että ilman ajan käyttöä ja syvää tekemisen kanssa vietettyä aikaa ei synny sellaista todellista kauneutta, joka ravitsee kysymyksiä ja kokemuksia olemassaolosta.
"pimeässä kuka vain on sinä / sinä kuka vain / pelkäävät omaa nimeään / aurinkojen kiertoa / toisen kätensä viisautta / eläimen lempeää turpaa" - ehkä nämä sanat tulivat mieleen katsoessani Pimeänkäsittelyharjoituksia erään valkean huoneen aika-avaruudessa; ainakin tunnistan ne nyt kuten joskus viisitoista vuotta sitten, vähän ennen kuin näin Jenni Eskolan taidetta ensi kerran.
maanantai 8. heinäkuuta 2013
inventaario uutenakuuna
mustien samettihousujen taskusta kaivettu kirjava lautasliina
askel tuntemattomaan
ALISTUMINEN
bussin hattuhyllyjen vihreä verhoilu
Psychoplasma, On the Road
"kaikki nuo taivaallisen kauniit kitarat"
ja muita mitenkuten muistettuja lainauksia
ennen niin kiihottava musiikki
seksuaalinen turhauma
kirjahyllyssä kuivunut sisilisko
valokuvantarkkaa sumua
puskemisen hyödyttömyys
aikaansaamisen välttämättömyys
käsi; heiluri joka roikkuu heilurista joka roikkuu ilmakehästä
fysiologian psykologia
valu