torstai 25. lokakuuta 2007
. (.)?
sonnevi / marttila
...
Lyhyesti: Poliittisen ymmärtäminen vaatii kokemuksellisen todellisuuden ymmärtämistä, kokemuksellisen ymmärtäminen vaatii metafyysisen ymmärtämistä. Maailmojen välissä on ihminen. Ihminen ei eroa maailmoista, ei yhdy.
keskiviikko 24. lokakuuta 2007
+
...
) (
tiistai 23. lokakuuta 2007
musiikin loppu
No, tietysti olen ollut tappamassa musiikkia, ja havainnut että last.fm on ärsyttävän kategoriakeskeinen, ja kategoriat ovat lisäksi täysin satunnaisia. Last.fmhän kysyy, mikä on kuulijan lempiartisti, ja soittaa tämän perusteella "samankaltaista" musiikkia, useimmiten genreperusteisesti. Olen löytänyt ehkä noin kolme nimeä, jotka eivät johda jatkuvaan paskalle altistumiseen, vaan melko hyvään taustamusiikkiin tai mitä sen nyt sitten olisi: Leonard Cohen tuottaa folk ja sensellaisen musiikin kanavan, Morphine vähän hienostuneemman rock/blues tai jonkin kanavan, ja Arvo Pärt kiinnostavasti kanavan, jolla minimalistisen ja muun klassisen musiikin lisäksi kuuluu ainakin kokeellisempaa konemusiikkia ja sellaista. Näin Pärt on näistä sanoista ainoa, joka ylittää genret. Aivan hyvin Morphinen kohdalla voisi tulla jotain Miles Davisia. Ei tule.
(EDIT: Nyt kun kuuntelen tätä "Arvo Pärt's Similar Artists" -musaa, niin ei tällä kertaa kyllä tule mitään muuta kuin klassishenkistä matskua, jos se nyt mitään haittaa.)
maanantai 22. lokakuuta 2007
kirjallisuus / internet / kirjat
Voi olla, että blogien ja nettijulkaisujen tullessa yhä keskeisemmäksi lyhyen ja nopean runouden julkaisutavaksi, korostuu laajan muodon ja ilmaisun mahdollisuus kirjaan painetussa runoudessa. Harva on valmis lukemaan ruudulta raskasta runoutta pitkiä aikoja. Sikäli kuin kirjallisuus on nimenomaisesti ajan ja ajattelun taidetta, netti- ja kirjarunouden rinnakkaiselo paljastaa, mikä julkaisumuoto sopii lyhyille ja mikä pitkille rytmeille ja jaksoille. Laajaa runoutta lukiessa taas paljastuu, millaisia kokonaishahmotuksen ja aikojen päällekkäisyyden ilmaisun mahdollisuuksia kirjallisuudella on. Toisaalta internetin hyperteksti- ja multimediakeinot synnyttävät oman tarkkuutensa ja ikään kuin mielikuvitusta hallinnoivan ja samalla assosiaatioiden määrän moninkertaistavan (post?) kirjallisuuden. Tämä yleinen huomio syntyi pohtiessani Sonnevin Valtamerta.
lauantai 20. lokakuuta 2007
eläimiksi, kulkea kohti vieraan hengitysmuodon murenemista
ja parhain väline tähän kasvuprosessiin, he päättelevät, on
taiteilija, joka ei voi vastustaa, joka rakentaa, hoivaa
ja katso! Spectrescope
perjantai 19. lokakuuta 2007
torstai 18. lokakuuta 2007
keskiviikko 17. lokakuuta 2007
maanantai 15. lokakuuta 2007
sunnuntai 14. lokakuuta 2007
äänistä
Kun ihminen kysyy olemisen mieltä, sinut välttämättä on havaittu ja kaikkea sinussa, hiljaisuuttakin, kuunnellaan: sitä mistä ei voi puhua, mikä silti on kielessä.
Kun ryhtyy kirjoittamaan kaaoksesta on pian myönnettävä että vaikka runo voi tulla ikään kuin tyhjästä ja ohjata kaivattuun tuntemattomaan, se itse ilmaisuna on aina rajanvetoa.
lauantai 13. lokakuuta 2007
vaelluskala suussaan korpi
laahus repii sammaleeseen vakoa
paljastuu betonia, vene aloillaan sumussa
sukellan nousen veri kohisee
laiturin alta ei mutta etääntyvästä sumusta
vene, sen varassa että veden haavat eivät vuoda
eivät tyrehdy, lähestyy puen
karmista seuraavassa karmiininpunaista
laahustaa kivenjärkäleen ympäri, kykki
lapsena sen alla nurmettomassa huoneessa
saamassa muistoa, saamaisillaan
pakokauhua, kotiinpaluun askelia
tätä pidemmäksi ei
kala ei tätä pidemmäksi kasva
eikä suomujen pinta rikkoonnu
vaikka kuinka sätkii
vasta kun veitsi perkaa
keskiviikko 10. lokakuuta 2007
sinulle kaavailtu tasku
ajanvierteiden huuh jyrkkään rinteeseen
laskettu, maksimaalinen pyöreys, halkeaminen
vasemmalla
aivoissa tuntuu
oikealla silmäkulmassa näkyy
keskeneräinen kieli
se ja toinen yhtä laiha kirja pöydällään
väliaikaisella
kahvilla, kääntyy tuijottamaan silmiin
juoksee ylös
vasten liukuportaita ja huutaa
tiistai 9. lokakuuta 2007
maanantai 8. lokakuuta 2007
kuuriistäjä
Sormi joka tuli japaninpaperin läpi kun se repesi on nyt kipeä. Ajelehtivaa tai maatuvaa kysymystä. Istuu rannalla tai sammalikossa, suon reunalla ja tarkkailee. Korkeasoinen alue, on tulenjuurisiemenet ja veteen hautautuneet metallikaaret, tässä paikassa. Haistoin altani, maasta nousevan ahtaan ja lämpimän todellisuuden. Talvellakin lämpimän. Jään allakin taipuisan, alttiin.
paskaa syövät loiset
Jos kerran kaikki puhe on ulostetta, silloin täytyy olla niin, että olemme joitakin loisia tai toukkia, jotka tarvitsevat joidenkin korkeampien olentojen ulostetta selvitäkseen hengissä, kyetäkseen sulattamaan muuten niin kovan ravinnon, ja ehkä, jos ovat toukkia, muotoillakseen, erittääkseen kuoren itselleen, aikuistuakseen. Hengitämme Jeesuksen uloshengitystä, suurin osa kuona-aineista poistuu hengityksessä. Joten kun erään väsyneen kirjakauppiaan oli sumeana joulukuun iltana paha olla, jotenkin liian täysi, tai tyhjä, vaikea selittää, vaikka hän kävikin juuri istumassa muovireunusteisella ontolla posliinituolilla. Sen täytyi johtua siitä, että hän ei uskalla muistaa hengittää. Hän hyperventiloi jatkuvasti. Ihan vähän, ihan riittävästi.
ihminen on ilmastointiteipillä sidottu
esimerkiksi tuulikaappiin
niin että teippi muodostaa lujan köyden
seinästä seinään, muiden kulkureitille
polvistuneen ihmisen pään korkeudelle
ja tämä pää on niskastaan, leuastaan ja poskistaan
kiinnitetty ilmastointiteippiin kuin teippi olisi kasvanut häneen kiinni ja hän sen sisään
suu ja muut ruumiinaukot ovat vapaita
leuan liike ei ole täysin estetty
ihminen laulaa tai huutaa
kuiskii ja puhuu
ohikulkua yrittäville
jonkun on täytynyt auttaa hänet siihen tilaan
olisiko hän onnistunut sitomaan itsensä sillä tavalla
metreittäin ilmastointiteippiä
Ystävien kanssa ollaan lähdössä lentokoneella
Alas maahan, ehkä saarelle, puistoon kuitenkin, puiston penkeille sorapolun varteen
penkeille jäävät laturit ja piuhat, jotain tärkeää
näen kun etäännymme niistä, olen huolissani
Lentokone on ristinmuotoinen kuin jokin matala putkimainen ristikirkko
En tiedä sen suuntaa
Kiidämme, puhun puhelimessa isän kanssa, olemme matkalla Hartolaan
isä on keksinyt jonkin keinon estää ilmastonmuutosta
maailmaa voi viilentää, kun ovia pitää auki, ja kuluttaa ilman kuumuutta
siihen on metodi, jonka seurauksena valtavat puhurit paiskautuvat sisään taloon
isää se ei tunnu haittaavan, olen puhelimessa huolissani
Onko meillä johonkin kiire vai miksi
Jää järkyttyy kyttyräselkäinen selitys tyrehtyy yyterin hiekkaan hienossa nostokurkinostossa nokikolari kolahtaa lahtarin leukaluuta vasten vasemmalta kaartaa kaamea traktori tuulilasin railosta tulvii verta ja venyvää kudospoimua poimurin piikit lävistävät mustikan mustissa vaatteissa valahtaa vankikarkurin veri nilkkoihin toivo on mennyt merisairas kalottipäinen väkäviisas vanhapoika veistää järvenpinnasta kaloja airoilla joiden kärjissä puunsyyt katki kuin katkeran ihmisen hengitystietoisuus
perjantai 5. lokakuuta 2007
Miten me olemme? Miten se on
mahdollista, ja millä tavalla?
Olen ponnistellut ymmätääkseni,
tehdäkseni ymmärryksestä osan
minua, sitä miten olen. Oletko jo
lukenut tämän kaiken, toisista jäljistä?
Sattui vain olemaan avoin haava,
istuin siihen ja en palellut. Siinä
kaikki. Huomasinko edes
kun haava umpeutui? Joskus istun kauan,
tarpeettomasti, ja toisaalla en kestä
tuoleja, kuinka ne romauttavat nikamia
kohti vaikeaa ja ärtynyttä unta.
torstai 4. lokakuuta 2007
Pidät häntä kädestä ja pyörität itsesi ympäri
Sinun kätesi ovat niin pitkät ja lukuisat
että hän alkaa nauraa aina nähdessään pienen sisarensa
tai ison veljensä kiitämässä yhä kauemanpana itsestään
ja viimein ohitse niin läheltä että kasvot heijastavat toisiaan
Hänestä tuntuu aina siltä, että hän on täysin sisarustensa armoilla
mutta hän unohtaakin aina mitä on heille antanut
syntymälahjanaan
Jokainen hengityksistään on erilainen
joskus kättä varten, joskus vihanpuuskahdus
Sinusta tuntuu että hän on kohdannut jotain vaikeaa
ja muistutat, ettei hän unohtuisi hengityksensä alle,
kieltämään sen puhdistavaa ja parantavaa vaikutusta
joka ei ulotu yksin häneen
Esitys 7: Kukkia! ja jotain ajatuksia
---
On myös niin, että vaikkapa performanssitaide, joka joskus saavuttaa jotain hyvin laajaa ja olennaista, voi olla kaikesta huolimatta hyvin kevyesti järjestettävää, hyvin vähän osaamista ja taitoa vaativaa, mutta silti mahdollistaa niin intensiivisen läsnäolemisen, että jo se pelkästään ohjaa teosta vättämättömien ilmaisujen äärelle. Nerous voi olla ihmisen omaa, harjoituksella hankittua, tai läsnäolevasta maailmasta esiin astuvaa, tilannekohtaista, tai myöskin ehkä paikkakohtaista joskus. Eikä vaikkapa nyt performanssin keinot välttämättä ole mitään uusia - niissä on usein kyse jonkin aivan arkisen (tai jumalallisen sitten) esityksellisestämisestä tai rituaalin tuomisesta johonkin ei-rituaaliseen tilaan.
Ehkä ei ole laajemmin katsoen kyse uusista keinoista vaan uusista konteksteista sekä uudesta tarkkaavaisuudesta.
miten meneilläänolevasta voi tislata läsnäolevaa
miten jäljelläolevasta voi jalostaa läsnäolevaa
miten poissaoleva
voidaan jäljittää
Helsingissä asuvat Tero Nauha ja Karolina Kucia tekevät Kukkia-projektissaan parhaimmillaan jotain aivan huikeaa. Olen nähnyt heidän kahdesta useamman tunnin esityksestä (Turussa ja Kuopiossa) pitkiä pätkiä, ja niissä oli kyllä tavoitettu... Oopperaan verrattuna ne ovat hyvin resuisia esityksiä. Intensiteetti on paljon vähittäisempi, paljon odotusta, paljon hitautta, esityksellinen tiheys jota esiintyy myös, voi olla hyvinkin kömpelöä, mutta se sattuu.
Katsojia ei voi olla paljon. Katsojat voivat olla esitykselle hyvin läheisiä - mutta Nauha ja Kucia eivät ole ns. yleisöystävällisiä: Turussa esitys oli Wäinöaaltosenmuseon atriumissa, sisäpihalla, jonne näki ikkunoista neljästä suunnasta, siis näyteikkunassa tai akvaariossa, yleisö oli eristetty. Kuopiossa esitys oli rinteessä ja vanhalla kiviportaikolla tienvieressä, yleisö koostui enemmän ohikulkijoista kuin ihmisistä jotka tulivat katsomaan vartavasten (hekin viipyivät yleensä vain hetken, minä kävin useamman kerran siinä olemassa parin ystävän kanssa) Mutta olisi mahdollista että yleisö jalostuisi toisistaan erkaneviksi ihmisiksi, ja sitäkin toki tapahtuu... ja se on yksi asia mitä oopperassa ei varmastikaan huomioida.
oopperassa ei huomioida esityksellisyyden tekniikkaa (siten kuin siitä nyt puhun mutta voi olla ettei merkitys välity näin äkisti enkä heti jaksa selittää ehkä myöhemmin nyt pitäis tehdä töitä vähän)
"Jos se polttaa, se on taideteos" tai jotain sanoi Hasan Shushud
keskiviikko 3. lokakuuta 2007
Uudistuvat ja katoavat blogit, kuvallinen ja keskustelun jännite
Teemu Manninen uudistuneessa blogissaan näyttää julkaisevan vain kuvia.
Erityisen kiinnostava on Teemun merkintä syyskuun kuudennelta päivältä. Siinä hän on rinnastanut kaksi kuvaa. Vasen kuva on itseasiassa kuvatiedostoksi muutettua tekstiä, jossa melko tuntematon kirjailija Mariaana Jäntti puhuu englanniksi julkisuudesta poistumisesta, ilmaksi tulemisesta, kuolleiden kielen opiskelusta. Oikeassa kuvassa nuoren miehen profiili katsoo tiiviisti pimeän yli vasempaan. Jäntin tekstiä klikkaamalla saa suurennoksen kuvasta, miehen profiilia klikkaamalla löytyy linkki Ylen elävään arkistoon, kirjalija Hans Selon haastatteluun vuodelta 1971. "Mistä kannattaa kirjoittaa, kysytään "Diivan" tekijältä Hans Selolta. "Rahasta", kuuluu vastaus."
En ole kuunnellut Selon haasttatelua, enkä lukenut Jäntin tai Selon kirjoja, joita ilmeisesti pidetään kokeellisina ja haastavina romaaneina.
Nämä kaksi kuvaaja hahmoa rinnastamalla syntyy olennainen jännite, jossa taiteilijan hiljaisuuden, lähtökohtien ilmaisun, julkisuuden ja karnevalismin ilmapiirit lomittuvat siten, että esiin nousee olennaisia kysymyksiä. Kuten: Missä määrin julkisuus hallitsee taiteilijaa, missä määrin julkisuutta voi hyväksikäyttää? Mikä on taiteellisen työn ja julkisen esiintymisen suhde? Voiko julkisuudessa vitsailu pilata taiteilijan hahmon siten, että se vaikuttaa teoksiinkin? Voiko julkisuudesta pidättäytyminen estää teoksen ja yleisön kohtaamista?
Erittäin kiinnostavaksi tämän kuvan tekee lisäksi se, että se on toinen merkintä Teemun uudessa , ymmärtäkseeni ainakin noin kolmannessa Kesken kaiken -nimisessä blogissa. Teemuhan on poistanut blogimerkintöjään julkisuudesta pariinkin otteeseen - ymmärtääkseni, ainakin kahdesta syystä: 1) koska keskustelu on johtanut turhiin ristiriitoihin tai huonoon ilmapiiriin, ja 2) koska jokin prosessi on tullut valmiiksi, ja on ollut syytä aloittaa puhtaalta pöydältä (Kesken kaiken muuttui viimeksi kun Teemun uusi kirja ilmestyi). Varmaankin näiden lisäksi voi olla muita syitä ja nuohan lomittuvat myös.
Jäntin ja Selon rinnastuksella tällaiset (blogi)julkisuuden mutkat ja esteet saavat ilmaisunsa tavallaan vihjauksien kautta, mutta myös suoraan. Tietysti tämä on omaa tulkintaani - voi olla että vähän etäistä.
(blogimaailman) keskustelun aggressiivisuus näyttää olevan haitallista kirjalliselle keskustelulle - Arto Virtasen ja Teemu Mannisen aktiivisten, osallistuvien blogien katoaminen tai muuttuminen ovat minusta riittäviä osoituksia tästä.
Yleisesti ottaen, keskustelujen ongelmat kärjistyvät, kun keskustelusta tulee henkilökohtaista - ristiriitaisten näkemysten välisien jännitteiden ei pitäisi sinänsä estää mitään. Henkilökohtaiseksi keskustelu voi mennä joko silloin kun kommentoija puuttuu henkilökohtaisuuksiin tai kirjoittaa sävyllä, joka loukkaa, tai jos kommenttien kohde ottaa kommentit henkilökohtaisesti. Nämä ovat monimutkaisia kysymyksiä - mikä on milloinkin henkilökohtaista ja missä määrin ongelmat ovat vain väärinkäsityksiä? jne., millaisia ristiriitoja ja jänniteitä ihmiset sietävät ja mitkä ovat todella tarpeellisia tai hedelmällisiä? Nämä ovat kysymyksiä joita täytyy pitää mielessä. Tiedän kokemuksesta, kuinka helppoa on loukkaantua turhaan, tai typeryyttään esittää asiat väärällä tavalla kärjistetysti. Ilman jännitteitä mitään ei tapahdu tai kasva, mutta jännite on kestettävä ennen kuin kasvua voi tapahtua, ja tarpeettomat jännitteet on sulatettava ennen kuin olennaiset jännitteet voivat ohjata oikeaan suuntaan.